הפנסיה גדלה? תבדקו בתלוש הקרוב

עוד קצת לחיסכון: תלוש המשכורת של חודש ינואר בדרך אליכם וזו הזדמנות לבדוק האם המעסיק הגדיל לכם את ההפקדות לחיסכון הפנסיוני, במסגרת הפעימה השנייה בהסכם הפנסיה. וגם, עוד כמה דברים שכדאי לדעת

האם המעסיק שלכם הגדיל את ההפקדות לחיסכון? משכורת חודש ינואר בדרך אליכם ובתלוש הקרוב אתם אמורים לראות תוספת קטנה לפנסיה.

בהתאם להסכם שנחתם בשנה שעברה, יוגדלו תשלומי המעסיק לקרן הפנסיה מ-6% ל-6.5% מהכנסתו הקובעת של העובד. שיעור הפרשות העובד לפנסיה יעלה גם כן בחצי אחוז מ-5.5% ל-6%. בסך הכל שיעור ההפרשות לרכיב התגמולים יגדל באחוז שלם, ושיעור ההפרשות הכולל (עם רכיב הפיצויים) יעלה מ-17.5% ל-18.5%.

על פי ההסכם, המהלך בוצע בשתי פעימות: בחודש יולי האחרון שיעור ההפרשות עלה כאמור בחצי אחוז ובינואר 2017 עלה בחצי אחוז נוסף, כך שסך הפרשות העובד והמעביד כולל רכיב הפיצויים יסתכמו בינואר 2017 ב-18.5% מהשכר הקובע.

בכמה תגדל הפנסיה שנקבל בעת הפרישה בעקבות הגדלת ההפקדה באחוז? לדברי נדב טסלר, מנהל מוצר במנורה מבטחים, צעד זה צפוי להגדיל את הסכום הצבור לטובת העובד בגיל פרישה ב-5%-6%.

טסלר מציין כי במידה וההפקדות מבוצעות לחיסכון שאינו קרן פנסיה, אז צו ההרחבה מחייב את המעסיק לכלול תשלום עבור רכישת כיסוי למקרה של אובדן כושר עבודה בשיעור הדרוש להבטחת 75% מהשכר הקובע של העובד.

בכל מקרה, שיעור הפרשות המעסיק לחלק התגמולים לבדו (בלי רכיב אובדן כושר עבודה) לא יפחת מ- 5% מהשכר הקובע.

אז בכמה תגדל לנו הפנסיה?

על פי סימולציית שכר וחסכון לפנסיה שערכו במנורה מבטחים. גבר בן 25 עם שכר התחלתי של 7,000 שקל, היה צפוי להגיע לקצבת פנסיה של 10,697 לפני כניסת החוק ואילו אחרי שתי הפעימות ועלייה של ההפקדות בחסכון הפנסיוני, קצבת הפנסיה שלו צפויה לעמוד על 11,328 שקל. כלומר תוספת של כ- 125 אלף שקל לצבירה.

 ()

גבר בן 40 עם שכר של 12,000 שקל , היה צפוי לקבל קצבה לפנסיה של 8,212 שקל ואחרי הגדלת ההפקדות, קצבת הפנסיה צפויה להיות 9,331. כך הצבירה שלו לפנסיה תגדל ב- 87,000 שקל.

התוספת הזו מאפשרת לנו כאמור להגדיל את הצבירה בחיסכון, אך עדיין קיימים עוד דברים שניתן לעשות כדי למקסם את החיסכון ולשפר את רווחתנו הכלכלית אחרי גיל הפרישה. הנה כמה דברים שכדאי לדעת:

בין הגילאים 27 ל- 37 תצברו 40 אחוזים מהחיסכון הפנסיוני שלכם. לכן בגילאים צעירים מומלץ להגדיל הפקדות לפנסיה. בגיל מבוגר יותר, נניח לאחר גיל 37, כאשר יש משכנתא וההוצאות גדלות ניתן לצמצם את הגדלת ההפקדות.

  • השכר שלכם עולה? תוודאו שאתם מגדילים גם את ההפקדה לפנסיה, אחרת פנסיית הזקנה שתקבלו תהייה נמוכה משמעותית מהשכר האחרון שלכם.
  • התאמה נכונה של מסלולי הביטוח יכולה להגדיל את פנסיית הזקנה ב- 5% נוספים. כמו כן , משיכת כספי הפיצויים תקטין באופן משמעותי את פנסיית הזקנה, לכן מומלץ לא למשוך כספי פיצויים לאורך תקופת החיסכון.

נשים? הגדלת החיסכון היא קריטית

לנשים תקופת חיסכון קצרה ותקופת פרישה ארוכה יותר מאשר לגברים, לכן עליהן להספיק לחסוך הרבה יותר, בפרק זמן קצר.

 ()

פערי השכר המובנים במשק בין נשים וגברים וכן גיל הפרישה המוקדם של נשים, כמו גם חופשות לידה, יוצרים פערים בחיסכון העומדים על 40% בממוצע לטובת החיסכון הפנסיוני של הגבר.

לשם כך ניתן להגדיל את ההפקדות ל- 7% מה שיסייע בהגדלת החיסכון לפנסיה. במקביל, לנשים מומלץ להפקיד עצמאית לקרן הפנסיה בהוראת קבע מחשבון הבנק. הפקדה עצמאית של 200 שקל תייצר תוספת של 1,150 שקל לקצבת הפנסיה (בהתייחס להפקדות שמתחילות מגיל 20).

יש לציין כי במנורה מבטחים החליטו לאחרונה לתת דגש לבעיית החיסכון בקרב ציבור הנשים ואף השיקו תוכנית ייעודית בנושא  - מיס פנסיה.

משנה למנכ"ל מנורה מבטחים פנסיה וגמל, יעל גרינוולד, אמרה: "מאפייני התעסוקה של נשים בישראל שונים ולכן נולד הצורך להתאים עבורן חבילת פנסיה".

מתוך: אתר ידיעות אחרונות — מדור הכסף שלי — 29.1.17.
קישור לכתבה המקורית

לקבלת ייעוץ מקצועי ובחינם לחצו כאן!